مشاوره و اجرای پروژه مدیریت استراتژیک و کارت امتیازی متوازن(BSC)

«آينده را اگر ما نسازيم، ديگران براي ما خواهند ساخت. بهتر آن كه از معماران آينده باشيم نه از مدافعان زوال»                                                                                             (استفن. جي. هاينز)

 

استدلال و تخیل، دو گزینه‌ای هستند که همیشه انسان‌ها را به کاوش در مسائل گذشته و گمانه‌زنی در رخدادهای آینده واداشته است. در طی هزاران سال گذشته، ‌ابزارهای فراوانی برای پیش‌بینی آینده‌ي درازمدت و چگونگی تأثیرگذاری بر چنین آینده‌ای توسعه‌یافته‌اند. در تمامي  سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری و غیرتجاری موجود و حتی برنامه‌های آتی اشخاص، تدابیر جاری مدیریتی و برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، ضمانتی برای  آینده‌ی روشن و مطمئن سازمان یا شخص ایجاد نمی‌نماید. لذا توسل به برنامه‌ریزی  برای عملکرد بلندمدت  به منظور آماده شدن برای آینده‌ای با چشم‌اندازهای نشاط‌آور و سودمند درعین‌حال انعطاف‌پذیر اجتناب‌ناپذیر است. از این رو  مجموعه‌ای از تصمیمات و اقدامات برنامه‌ريزي، برای عملکرد بلندمدت شرکت‌ها و سازمان‌ها، پا به عرصه مدیریت سازمان می‌گذارد که بنام وزین ” برنامه‌ريزي استراتژیک ” شهرت يافته است. (منبع: “دوازده گام تا تدوین و پیاده سازی کارت امتیازی متوازن و تعیین شاخص های عملکردی” (رضایی-حسینی))

سازمان‌ها اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی، با آینده‌ای دشوار، كاهش منابع، افزايش پاسخگويي و فرصت‌های چالشي مواجه‌اند. موفقيت در چنين محيطي پويا، معتبر، ناپايدار و مخاطره‌آمیز سبب گرديده است كه آن‌ها نتوانند به راحتي مشكلات خود را حل كنند؛ بدين جهت لازم است علاوه بر اجراي موثر امور جاري، بتوان با نوانديشي، آینده‌نگری و  آينده سازي وظايف استراتژيك خود را سازمان‌دهی و اجرا نمايند.

متأسفانه فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک و تعیین استراتژی‌های قابل‌اجرا با معضلات فراوانی روبرو است. مسائلی همچون سرعت بسیار کند و یا فرایند دستوري تعیین استراتژی از یک سو،  و از سویی دیگر، با پیش‌فرض انتخاب استراتژی دقیقی توسط سازمان ؛ فرایند سنجش و اندازه‌گیری عملكرد، در چارچوب اصول و مفاهيم علمي مديريت ، به امری بسیار پیچیده مبدل گردیده است. لذا به نظر مي‌رسد سازمان‌ها با نداشتن یک برنامه استراتژيك اصولي و سيستم ارزيابي عملكرد اثربخش ؛ در محيط رقابتي و پرمخاطره رودرروي خود با چالش‌هاي فراواني مواجه گردند. چه بسا اين نقطه‌ضعف بزرگ در آينده، مقدمات خارج شدن سازمان را در عرصه رقابت امروزي فراهم خواهد نمود.

در سال‌های اخير محيط فعاليت سازما‌ن‌هاي خصوصی،دولتی و غیرانتفاعی به طور فزاينده‌اي شاهد تحولات و ناپايداري‌هاي بي‌شمار بوده است. اين محيط متلاطم  آن‌چنان است كه اگر تغييري در بخشي از آن رخ دهد، اثر پيش‌بيني‌نشده‌ي خود را بر كل محيط و سازمان خواهند گذاشت. ازاين‌رو، اين سازمان‌ها در پاسخگويي به اين محيط ناپايدار و يكپارچه بايستي در پنج بعد ذيل به صورتي كارا عمل نمايند:

      برخلاف گذشته تفكر، عمليات و يادگيري اين سازمان‌ها بايد استراتژيك باشد.

      تمركز خود را بر موضوعات استراتژيك قرار دهند.

      بايد بينش و ديدگاه خود را تبديل به يك استراتژي اثربخش نموده؛ تا سازمان متبوع خود را با وضعيت جديد وفق دهند.

      بايد عقلانيت لازم را در سازمان به منظور ايجاد زمينه پذيرش و اجراي استراتژی‌ها به وجود آورند.

      بايد از طريق ايجاد ائتلاف بين ذينفعان، زمينه پذيرش و حمايت از استراتژي‌هاي مورد نظر را فراهم آورند.

نتيجتاً اين‌كه با توجه به تلاطم و تغيير و تحولات سرسام‌آور محيطی و شدت زياد رقابت، در راستاي تداوم حیات و کسب موفقيت بيشتر، نيــاز مبرم به بهره‌مندی از یک رویکرد برنامه‌ریزی استراتژيک و سیستم ارزیابی عملکرد موثر و کارآمد و در نهايت شناخت صحيح و مناسب موضوعات استراتژيك امری حیاتی است. شناسايي موضوعات استراتژيك كه بعد از به روي کار آمدن كارت امتياز متوازن معرفي گرديد جزء اساسي منطق كارت امتيازي براي هر سازمان اعم از دولتي و یا خصوصي و يا هر طبقه‌بندي ديگري است . در اين راستا، خواستگاه موضوع‌هاي استراتژيك در شرکت‌ها را مي‌توان در مواردي مثل ايجاد تعادل ميان انتظارهاي ذی‌نفعان يا شرايط و روندهاي محيطي جستجو كرد. علاوه بر اين بايد به چشم‌انداز و حوزه فعالیت كه سازمان درصدد تحقق آن نيز توجه داشت.

در دنياي کسب‌وکار امروز، رويكرد استراتژيك، اثربخشي خود را در تحول‌آفريني سازمان‌ها به اثبات رسانده است. سازمان‌های متعددي را مي‌توان نام برد كه با اين رويكرد به قله‌هاي موفقيت دست‌یافته‌اند. اين رويكرد به همان ميزاني كه ارزشمند است، كمياب نیز مي‌باشد، زيرا استراتژي‌هاي تحول‌آفرين عميقاً به قابليت‌هاي ذهني و خلاقانه انسان‌ها متكي است. در اينجاست كه افراد خبره و باتجربه به ياري مديران می‌آیند و توانمندي‌هاي فني و خلاقانه خود را در راستاي كمك به طراحي استراتژيك تحول‌آفرين بسيج خواهند نمود. لذا در همکاری مشاوره‌ای و تسهیل‌گری ما سعي بر اين گرديده تا با استفاده از متدولوژي KPI (رضايي) و تلفيق آن با متدلوژي‌هاي موجود برنامه‌ریزی استراتژيك ، بهترين و كاراترين روش اجرايي در اجراي كام به خدمات گیرندگان ارائه گردد.

 

  •  گروه فرآیندهای اصلی پیشنهادی IranBSC:

 


     

خدمات کلینیک مشاوران مدیریت ایران (IranBSC):

  • تسهیل‌گری در پیاده سازی و جاری سازی برنامه‌ریزی استراتژیک و سیستم ارزیابی عملکرد با استفاده از ابزار کارت امتیازی متوازن- Balanced Scorecard- (BSC) (معرفی و اجرای کارت امتیازی متوازن با شش وجه برای اولین بار در ایران)

  • آموزش برنامه‌ریزی استراتژیک از تئوری تا عمل

  • آموزش استفاده از ابزار کارت امتیازی متوازنو روش تهیه نقشه استراتژی با شش وجه در بخش ارزیابی سند راهبردی

  • تسهیل‌گری و مشاوره در تعیین شاخص های کلیدی عملکردی  با معرفی سه دست شاخص (PI،KRI،KPI) و تهیه سند شناسنامه شاخص سند راهبردی

  • آموزش روش تعیین شاخص های کلیدی عملکردی د حوزه‌های فردی و سازمانی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کلیه حقوق محتوای این سایت متعلق به کلینیک مشاوره مدیریت ایران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد